Tuesday, July 14, 2009

Sekadar Peringatan ( Maap kaum lelaki )

Petua atau Panduan Mengenal Gelagat Suami Mempunyai Buah Hati

1. Suami Lewat Balik Pejabat

Jika suami anda, tiba-tiba sejak kebelakangan ini kerap balik lewat, maka ia petanda awal ada kurang baik kepada isteri. Jika ditanya kepada suami mengapa beliau kerap balik lewat, sudah tentu suami sudah bersedia dengan jawapan-jawapan yang menyakinkan, antaranya:

>Abang ada overtime
>Abang ada kerja lebih luar
>Abang ada meeting
>Abang ada dinner
>Abang jumpa kawan
>Abang jumpa bos
>Abang busy

2. Suami Anda Kelihatan Segak, Bergaya dan Kemas Seperti Orang Muda

Jika suami anda tiba-tiba berminat menjaga keterampilan diri sejak kebelakangan ini, ia juga petanda awal yang suami anda mempunyai buah hati. Perhatikan perubahan gelagat suami berikut:

>Suami kelihatan bergaya dan semakin segak
>Suami berpakaian semakin kemas
>Suami mengenakan baju, seluar dan tai baru
>Suami anda berambut kemas dan mula memakai penghitam rambut
>Suami memakai perfume dan wangi-wangian
>Suami anda mula menjaga kebersihan dan kelicinan muka dengan memakali alat pembersih dan kecantikan muka seperti facial wash, facial toner dan moisturiser.

3. Suami Baru Balik Dating dan Berbau Wangi

Apabila suami anda balik lewat malam, intai kelakuannya sejak kebelakangan ini. Jika dia balik lewat dan selalunya terus makan, tetapi sejak kebelakangan ini dia terus mandi tanpa makan dahulu...maka isteri perlu peka perubahan ini.

Lihat apa yang saya cuba terangkan. Suami apabila balik lewat mungkin baru balik dari dating dengan buah hatinya. Ketika dating atau dinner bersama buah hati, buah hati akan memegang tangan atau lengan suami. Jadi sudah tentu wangian atau perfume buah hati akan melekat pada lengan baju suami. Suami cuba menyembunyikan keharuman ini dengan cara cepat-cepat menanggal baju dan meletakkan dalam bakul baju kotor.

Suami juga mungkin terus mandi bagi mempastikan wangian asing yang dibawa daripada buah hatinya tidak tersemerbak dalam rumah yang boleh menimbulkan syak wasangka isteri.

Sebenarnya, isteri masih boleh mengesan perubahan ini. Senang saje, apabila suami balik dan tanpa pengetahuannya, pergi ke tempat bakul baju dan cium pakainya terutama di kawasan lengan dan bahu di mana tempat buah hati bersandar manja dan pegang tangan suami anda!

Walaubagaimanapun, ada satu keadaan di mana wangi-wangian buah hati tidak mungkin dikesan oleh isteri. Iaitu apabila suami dan buah hati berdua-duaan di mana suami membuka baju!!

Selain wangi di baju, wangi asing boleh juga datang daripada badan suami. Isteri boleh mengesannya apabila suami tidur bersamanya. Mengapa ini terjadi? Satu daripada kemungkinannya ialah apabila suami anda menggunakan gel atau lotion yang terdapat dalam bilik mandi di hotel (terutama 5-star hotel). Mungkin suami telah berdua-duan dalam bilik hotel dan kemudian mandi. Apa yang perlu isteri buat ialah bertanya kepada suami mengapa badannya wangi. Tengok jawapannya, adakah ia memuaskan hati isteri!

Bagaimanapun, suami yang bijak beliau tidak akan terus tidur selepas balik daripada hotel. Sebaliknya suami akan mandi sekali lagi dirumah bagi menghilangkan bau wangi gel dan lotion daripada hotel. Suami yang lebih bijak pula tidak akan menggunakan gel dan lotion ketika mandi selepas berdua-duan di hotel.

4. Suami Kerap Ber SMS

Jika sejak kebelakangan ini suami anda kerap ber sms ketika di rumah, mungkin ia memberi petunjuk kepada isteri yang suami sedang bersms dengan buah hatinya. Suami akan kerap ber sms ketika menonton tv, berehat dan sedang berbaring-baring.

Bagaimanapun, jika isteri bertanya mengenai ber sms, suami akan mengatakan ia sedang menghantar sms kepada rakan pejabat, kawan-kawan atau abang atau kakaknya. Jadi suami boleh terlepas daripada anggapan serong oleh isteri. Tetapi, kalau suami kerap sangat ber sms, maka isteri perlu serious terhadap perangai suami anda itu.

Ada dua cara bagi mengesan sms suami itu.

(i) Kalau ada peluang cuba cek sms yang diterima (inbox) dan dihantar oleh suami (sent). Kalau anda dapat membaca sms yang berunsur cinta sudah tentu isteri dapat memerangkap suami. Tetapi biasanya suami bijak. Dia akan delete maklumat buah hati dalam "inbox" dan "sent". Kalau suami terlupa, ia menjadi perangkap mudak kepada isteri.

(ii) Lihat bil taliponnya pada setiap bulan. Lihat nombor yang kerap beliau hantar (send) sms terutama waktu-waktu yang mencurigakan, katakan selepas 10 malam. Isteri ambil nombor tersebut dan kemudian memanggilnya dengan menyamar!

Tetapi, suami cerdik juga. Bagi mengelak sms dibaca oleh orang lain, nombor yang terpapar pada skrin telefon bimbit akan ditukar kepada nama lain bagi mengelirukan isteri. Kalau buah hati bernama Halimah, ia akan menukar kepada Halim; kalau Fadhilah, ia menukar kepada Fadhil atau sebarang nama lelaki. Suami memang bijak.

Suami yang lebih cerdik akan menggunakan 2 telefon bimbit, satu untuk buah hatinya dan satu untuk kegunaan biasa. Telefon bimbit untuk buah hati akan disorok dalam brief case nya atau disimpan dalam kereta.

Yang lebih cerdik, bil telefon akan menggunakan alamat pejabat atau alamat rumah buah hatinya. Dalam keadaan ini, memang sukar isteri menjerat suami yang punya buah hati.

5. Telefon Bimbit Sentiasa Ditangan

Jika sejak kebelakangan ini suami kerap memegang tefefon bimbit ketika dirumah, ia juga petanda awal yang suami mempunyai buah hati. Maklumlah suami akan bersms dengan buah hati ketika isteri sedang leka menonton, melayan anak, menguruskan hal dapur atau mengemas rumah. Dan jika suami meninggalkan telefonnya, takut-takut sms buah hati akan masuk dan dibaca oleh isteri dan anak-anak.

Suami pun pandai juga, bagi mengelakkan ia dibaca oleh isteri, suami akan membawa handphone ke dalam bilik air (jika mandi) atau menyorok di atas almari atau dicelah-celah buku.

6. Suami 'Semakin Sayang' Kepada Isteri

Jika suami 'semakin sayang' kepada isteri sejak kebelakangan ini, ia juga ada udang disebalik mi. Sifat semakin sayang ini adalah bagi mengabui mata isteri bagi mengelakkan sebarang tanda-tanda curiga yang suami ada buah hati.

Suami mungkin tiba-tiba suka mencium isteri sebelum pergi kerja; menghadiah isteri dengan baju, jam tangan atau wangian dimana sebelum ini sifat pemurah suami ini jarang berlaku!

7. Suami Lunch dan Dinner Dengan Buah Hati

Petanda yang nyata ialah apabila suami anda selalu dinner dengan buah hati. Mula-mula sekali, kemudian sesekali dan kemudian kerap kali. Sekali atau dua dinner atau lunch tidak cukup memberi penanda yang suami punya buah hati. Isteri sesekali hendaklah 'mencuri' melihat dompet suami atau dalam kocek baju samada terdapat bil-bil makan di hotel, Secret Recipe, Victoria Station atau tempat lain yang mempunyai dua order! terutama dinner kerana masanya panjang untuk dating.

Macam mana pun kalau suami anda lebih cerdik, dia tak akan membawa bil-bil balek tetapi akan dibuang selepas makan.

Kalau isteri lebih rajin, beliau hendaklah mencuri menyemak penyata kad kredit suami--kalau terjumpa bil-bil makan berdua yang meragukan. Bagaimanapun, suami yang lebih bijak akan membayar secara cash dan kemudian akan mengoyak dan membuang bil; dan isteri tak boleh kesan juga.

8. Suami Membeli Pakaian dan Perfume Untuk Membuah Hati

Suami yang mempunyai buah hati akan menghadiahkan buah hati dengan pakaian dan perfume sempena hari jadi atau saje-saje. Isteri berpeluang mengesan tanda ini apabila terjumpa bil-bil membeli pakaian, perfume atau hadiah lain dalam dompet suami atau kocek baju. Ia boleh juga dikesan daripada penyata kad kredit suami.

Macam mana pun, seperti kes pergi dinner atau lunch dengan buah hati, suami akan menggunakan cash semasa membeli dan kemudian mengoyak dan membuang bil-bil tersebut.

0 comments: