Saturday, March 28, 2009

Pertanyaan yg lbh afdal (copy & paste )

Saya sendiri pernah bersalin dengan non-muslim. Anak sulung female bidan non-Muslim, anak kedua bidan lelaki Muslim dan bongsu bidan perempuan Muslim. Semua kelahiran normal.

Di atas kejahilan saya, saya terlepas pandang masalah berkenaan. Saya memohon agar Allah mengampunkan keterlanjuran saya itu.

Sebenarnya ada turutan dalam memilih pakar.
1. doktor wanita Muslim
2. doktor wanita non Muslim
3. doktor lelaki Muslin
4. doktor lelaki non Muslim.

Walau dalam apa keadaan sekalipun, IBU mesti ditemani dengan suami atau Mahram semasa sessi rawatan ini untuk mengelakkan fitnah dsb.

So memang puan boleh bersalin dengan pakar wanita non Muslim (ini kalau mengikut turutan di atas), setelah tiada pakar wanita Musllim di kawasan tempat tinggal.

Perbanyakkanlah istighfar agar Puan dilindungi dari godaan dan fitnah syaitan dan iblis sepanjang dirawat pakar non Muslim tersebut.

Boleh Normal tapi nak C Section ?

Tidak Allah berikan kita dugaan yang tidak boleh dipikul.

Setiap kesakitan, ujian dan dugaan yang Allah beri kepada kita adalah berdasarkan kepada kebijaksaan DIA.

DIA tahu tang mana kita lemah.

DIA tahu kat mana kita kuat.

Mengandung dan melalui proses sakit bersalin banyak bermain dengan emosi, psikologi.

Kalau rasa sakit, memang akan sakit. Kalau redha dan sabar, InshaAllah tetap sakit jugak tapi sakit tu kurang dengan istighfar yang berlanjutan.

Tak salah nak request untuk C Section kalau bersedia dan lebih suka akan cara itu.

Tapi nikmat mungkin tak sama dengan kelahiran normal.

Melalui kelahiran normal, IBU cepat kembali aktif dan boleh duduk tegak sejam selepas melahirkan.

Melalui kelahiran C Section, IBU kena tidur/rehat dan hanya boleh bangun keesokkan paginya (kalau tak silap .. ini saya banyak dengar cerita dari orang ... )

Saya cadangkan Puan cuba bersalin normal. Ini akan menjadi bahan cerita hingga ke anak cucu yang boleh Puan kongsi bersama. Memori indah.

Lagipun suami Puan boleh merakam video sepanjang proses kelahiran normal.

Kalau C Section tak boleh tangkap gambar sebab darah meleleh, perut terbuka luas.

Kalau bersalin normal Puan boleh susukan anak sejam lepas bersalin.

Kalau C Section baby akan minum susu botol sampai IBU boleh menyusukan sendiri lepas ubat bius habis dan IBU boleh duduk tegak.

Sakit kesan gunting dan jahitan di vagina tidak lama, dalam 2 minggu dah kering dan pulih.

Ada banyak cara untuk melegakan kesakitan bersalin normal. Kalau C Section boleh guna Epidural atau bius terus pengsan, kelahiran normal pulak kita boleh cuba suntikan Pethidin, sedutan gas Entonoks dan Epidural ... Banyak cara dan boleh juga berjalan2 dalam wad bersalin untuk hilangkan keresahan sakit.

Apapun IBU menyokong pilihan Puan. Walau apa cara sekalipun yang dipilih ia tidak menyalahi takdir dan bukan melawan takdir kerana apa yang dikatakan melawan takdir ialah memilih sesuatu yang haram dan salah di sisi hukum agama.

Apa yang Puan pilih adalah cara yang mungkin dapat menyelamatkan Puan dan bayi dari kesakitan dan mempercepatkan proses kelahiran.

Perasaan takut dan cemas tidak dapat dielakkan, this is normal.

Just relax, elak tengok drama atau movies yang sedih2 sebab ini boleh pengaruh emosi, be happy, enjoy your pregnancy deeply, be close to your family for a strong support, love yourself as much as you could, eat well, sleep early, take a walk 10 minutes a day, watch Oprah, read more, mengaji, solat sunat, cook your favorite food, go for a swim, eat your vitamins, take a hot bath whenever you can, .. Semua ini akan mengurangkan rasa cemas dan promote happy hormones.

Bila kita happy, semua benda akan jadi mudah ...

0 comments: